Órák · jlpt · 三年生 · 二年生

7. Japán óra (JLPT)

ism.:

Túlzás:すぎる

このくつはきつすぎて、はけない。
Ez a cipő túl szűk, így nem tudom felvenni. (sugiru= valami túl…)
昨日、食べすぎて、朝ごはんをたべられない。
Tegnap sokat ettem, így ma nem tudok reggelizni.

Otthon részei

Japán háztartás  日本の家庭(かてい):  Dóri sensei gyűjtése
Nyugati stílusú háztartás :  Soma san gyűjtése

Magyar – Kana
Kanji

Dekiru gyakorlás: dekiru-2-lecke-feladatsor

1. Hova lehet valamit tenni?
Mutatónévmások + engedélykérés ism.

2. Saját otthon bemutatása:
・ Köszöntés 家を訪問する
・ Körbevezetés 家の中を案内する

3. Emailben meghívni valakit a házunkba: Email kitölthető

This slideshow requires JavaScript.

 

Tárgyas vs. Tárgyatlan igeragozás

Képtalálat a következőre: „ghibli window”

あける   vs. あく     (kinyitni, kinyílni)
Tárgyas (én vagyok az alany), を partikula
私は窓をあけました
Tárgyatlan, が partikula窓があきました

Kapcsolódó kép

しめる   vs.  しまる (becsukni, becsukódni)
Tárgyas (én vagyok az alany), を partikula
私はドアをしめました。Én becsuktam az ajtót.
Tárgyatlan, が partikula
ドアがしまりました。Az ajtó becsukódott (pl. a huzat miatt). 

いれる はいる (betenni, berakódni/bekerül)

ゆばば・ ちひろ・ へや ・ いれる/ はいる

Kapcsolódó kép

だす  でる    (kivinni, “kivivődik”, pl. szemetet kifújja szél)

かみ・へや・だす(felszólító)

Képtalálat a következőre: „ghibli chihiro gif”

つける つく    (felkapcsolni, felkapcsolódik)

おばけくに・ひかり・つく

Képtalálat a következőre: „chihiro lights gif”

けす  きえす (le/kikapcsolni, le/kikapcsolódik, pl. elmegy az áram)

ひ・きえす

Képtalálat a következőre: „chihiro lamp gif”

こわす こわれる (eltörni, eltörődik/elromlik)

はくのけがわ/はだ・こわれる

Képtalálat a következőre: „studio ghibli haku transform  gif”

よごす よごれる (összepiszkolni, összepiszkolódik – ha pl. sárban játszom, akkor tárgyas igét használok, mert én tehetek róla. De ha a kutyám rámugrik,és ezért piszkolódik össze a ruhám, akkor már a tárgyatlan igét használom, mivel nem én koszoltam össze, “olyan lett”).

おとす おちる (leejteni, leesik)

めい・あな・おちる

Kapcsolódó kép

わかす わく (vizet forralni, felforr a víz)

おちゃに・みず・わかす

Képtalálat a következőre: „ghibli gif”

4 thoughts on “7. Japán óra (JLPT)

Leave a comment