Órák · jlpt · 三年生 · 二年生

15. Japán óra (JLPT)

Japán műveltető igék

1.Műveltető szerkezet
+ saseru

Ru- igék Műveltető szerkezet
食べ 食べさせる =megetet
させる =megnézet
させる =lefektet
起き 起きさせる =felkeltet
させる =kipakoltat

 

Rendhagyók Műveltető szerkezet
する させる = csináltat, készíttet
くる こさせる = hozattat (?) – magyarul ritka

+ …aseru

U-igék Műveltető alak Műveltető alak romaji Jelentés
かせる kikaseru meghallgattat
させる hanasaseru beszéltet
ばせる asobaseru szórakoztat/játszat
たせる mataseru megvárattat
ませる nomaseru megitat
Példamondatok:

先生は/  学生 宿題を たくさんさせた
Sensei ga gakusei ni shukudai wo takusan saseta.
A tanár sok házit csináltattatott a diákokkal.

今日こんにちは(わたし仕事しごとやすませてください。
Kyou wa (watashi ga) shigoto wo yasumasete kudasai.
Kérem engedje meg, hogy ma szabadságot vegyek ki.

その部長ぶちょう、よく残業(ざんぎょう)     はたらかせる!
Sono buchou, yoku zangyou hatarakaseru!
Ez a főnök mindig annyit túlóráztat!

Passzív és műveltető szerkezet összehasonlítása

(összevetés: passzív szerkezet)

1.Passzív szerkezet:

Screenshot 2019-03-18 at 13.22.37.png

(Áldozat) (elkövetőtől) (elszenved valamit- passzív ige).

Kapcsolódó kép

2.Műveltető szerkezet:

Screenshot 2019-03-18 at 13.23.12.png

(Műveltető) (célcsoportnak) (feladatot ad – műveltető ige).

Képtalálat a következőre: „hayao miyazaki anime illustration”


Következő órán:

3.Műveltető-passzív szerkezet

(Áldozat/ báb) (elkövetőtől/ bábmestertől) (elszenved valamilyen elvégzendő feladatot- műveltető-passzív ige).

Screenshot 2019-03-18 at 13.23.49.png

Screenshot 2019-03-18 at 13.24.01.png

7 thoughts on “15. Japán óra (JLPT)

Leave a comment